In het historische Hôtel de Salm presenteerde het Huis Natan op 3 juli een eigentijdse collectie, een ode aan zijn savoir-faire.

Het Huis Natan toonde een uiterst eigentijdse collectie - een ode aan zijn savoir-faire - in een prachtig salon in het hart van het historische Hôtel de Salm in Parijs. Het was een viering van 40 jaar design, een multidisciplinaire samenwerking tussen mode en kunst.

De catwalk van de Couture herfst-winter 2023-2024 collectie van Natan vond plaats op een locatie die bekend is bij liefhebbers van architectuur en geschiedenis: in het Hôtel de Salm-Kyrboug, oorspronkelijk ontworpen door de Nantaise Pierre Rousseau in 1787.

Deze plek, tevens het hoofdkwartier van het Légion d’Honneur-museum, was voor de gelegenheid in het wit gehuld om de modellen te ontvangen. Het hotel moest de nadruk leggen op de ‘I’ van Innovatie in het nieuwe seizoen van verfijnde elegantie, gecreëerd door Natan voor herfst-winter 2023-2024.

Zeventig silhouetten met minimalistische vormen, ultramoderne borduursels, doordringenden vrouwelijkheid in hun zuiverste benadering.

Voor deze couture-collectie ter ere van 40 jaar Natan, heeft Edouard Vermeulen, de oprichter van dit onafhankelijke Belgische merk met ambachtelijke ateliers in Brussel, gedacht aan luxueuze draagbare jurken – de blikvangers van de collectie. Tijdloze modestatements stonden centraal.

IDEAT: Showen in Parijs tijdens Couture is strategisch. Waarom is dit belangrijk voor u?

EDOUARD VERMEULEN: “Het presenteren van dit bijzondere seizoen in Parijs liet symbolisch ons verlangen zien om een nieuwe toekomst te omarmen. We kozen ervoor om de collectie te laten lopen op een eenvoudig tapijt, zodat er een spannend verschil ontstond met de oude uitstraling van het Hôtel de Salm. Dit gaf een moderne sfeer en zette de kleding in de schijnwerpers, terwijl het ook een interessant contrast creëerde tussen traditie en vernieuwing.”

Waarom heb je gekozen voor de historische locatie van Hôtel de Salm?

EV: Het was liefde op het eerste gezicht, toen ik daar wandelde in de buurt van de Rue de Grenelle. Eerst werd ik aangetrokken door de buitenkant en later ontdekte ik dat het Hôtel de Salm het hoofdkantoor was van het Legioen van Eer, nauw verbonden met de geschiedenis van Parijs. We hebben contact opgenomen en het idee voor de modeshow ontstond.

Kun je wat geheimen delen over de productie van deze couture-collectie?

EV: Het voorbereiden van deze modeshow duurde zes maanden, van het selecteren van de grondstoffen tot het kiezen van het kleurenpalet, het creëren van kralen en het borduren van veren die de couture-codes met een eigentijdse eenvoud belichamen. Het immense handwerk dat volledig met de hand is gedaan op de belangrijkste elementen van een symbolische collectie. De sculpturale armbanden en opvallende statement-kettingen werden bedacht door Christophe Coppens en zullen de inspiratie zijn voor meubelstukken die in de verschillende winkels van ons merk worden geplaatst.

Hoe zal dit zich vertalen naar kunst met Christophe Coppens?

EV: Deze mode-objecten zullen worden omgevormd tot sculpturale vormen, als basis voor unieke modellen die in onze winkels worden tentoongesteld. Bovendien zullen we in november een retrospectief boek lanceren over onze 40 jaar geschiedenis van creatie, om de rode draad en de uitvoering ervan te belichten. Christophe Coppens, onze gastartistiek directeur voor een jaar, zal zich bezighouden met het creëren van inrichtings- en decoratie-elementen op basis van deze accessoires, om een verbinding te leggen met interieurdecoratie.

Hoe ontstond de samenwerking met Loïc Nottet tijdens de show?

EV: We hadden al een op maat gemaakte garderobe voor hem gecreëerd, bedoeld om hem te kleden in zijn video’s en concerten. Hij stelde daarom voor om zijn stem aan de modeshow toe te voegen, als dankbetuiging en eerbetoon aan de 40 jaar van ons merk. Hoe meer we Belgisch talent ondersteunen, hoe sterker we internationaal worden.

Wat hoop je voor Natan in het komende decennium?

EV: Ik hoop dat Natan de reis van de eerste 40 jaar zal voortzetten, terwijl we tegelijkertijd vernieuwende creativiteit blijven koesteren. Ons streven is om nieuwe markten buiten België en Frankrijk te bereiken. Tegelijkertijd willen we krachtig vasthouden aan de sterke identiteit van ons Belgische merk, met een sterke focus op de internationale markt.