De Compagnie: een unieke mix van traditie en moderniteit in interieurontwerp

De liefde voor meubels kreeg hij met de paplepel ingegeven; vandaag runt Paul Van Gerven interieurbureau De Compagnie. Samen met zijn klanten – particulieren zowel als ondernemers en binnenhuisarchitecten – werkt hij interieurprojecten uit. Traditioneel vakmanschap laat hij daarbij perfect samengaan met een hedendaagse visie op design.

Paul Van Gerven (51), afkomstig uit Bornem, stamt uit een familie met een lange geschiedenis op het vlak van vlechtwerk. In het begin van de 19e eeuw runden zijn grootouders, echte pioniers in de sector, hun eigen mandenmakerij: De Compagnie – een naam die door de generaties heen is blijven voortbestaan tot op vandaag.

‘Het bedrijf was ideaal gelegen, aan de oevers van de Schelde en omringd door wilgenbomen. Oorspronkelijk werd vlechtwerk gemaakt met de gessnoeide takken van die boom’, legt Paul uit. In de eerste helft van de jaren 70 diversifieerden ouders het familiebedrijf door rotan uit Indonesië te importeren. Een gedurfde beslissing die een keerpunt in de geschiedenis van het bedrijf betekende.

compagnie-portret-paul-kleur-medium
Paul Van Gerven ontmoeten is kennismaken met unieke interieurs.

Aanvankelijk diende het rotan alleen om manden mee te maken. Maar het materiaal, dat vooral gewaardeerd werd om zijn exotische look, bleek heel veelzijdig. Al snel werd het met succes toegepast voor meubels die een vakantiesfeer uitstralen. In de jaren 80 en 90 groeide rotan uit tot het materiaal bij uitstek voor de veranda. De collectie breidde zich van dan af uit met een reeks meubels voor zowel binnen als buiten.

De Compagnie: 100% Belgisch

Paul startte zijn carrière zo’n 25 jaar geleden aan de zijde van zijn moeder, en luidde zo meteen ook een nieuw tijdperk in. Zonder zijn roots te verloochenen, gaf hij het familie-erfgoed een moderne toets. Onder zijn leiding groeide De Compagnie uit tot een bureau dat innovatieve samenwerkingen tot stand brengt tussen meubelleveranciers en klanten uit de horeca en de bedrijvenwereld of particulieren. “Samen bedenken, definiëren en creëren we plekken om te eten, te slapen en te werken, in België en daarbuiten”, legt Paul uit. Als hoofd van De Compagnie heeft hij een tiental mensen in dienst, waaronder zijn vrouw Caroline Vandewalle.

de-compagnie-showroom-1-medium
De oranje leunstoel, een ontwerp van Pierre Paulin voor Artifort, is een echte eyecatcher in de stoffenkamer van de showroom.

“Caroline is verantwoordelijk voor de creatieve kant van de zaak. Ze is niet alleen mijn partner maar ook mijn muze. Zij kiest de stoffen en de modellen uit. Caroline biedt een grote meerwaarde voor onze projecten op esthetisch vlak. We vullen elkaar heel goed aan.”

De afgelopen twee jaar verkende De Compagnie nieuwe horizonten. Vandaag onderscheidt het bedrijf zich door op maat gemaakte banken en fauteuils te produceren. De focus ligt daarbij op kwaliteitsstoffering. Wim Moons, een nauwgezet en toegewijd vakman die Paul lang geleden leerden kennen bij een stoffeerder, legt zich met veel kracht en kundigheid toe op dit vakmanschap.

de-compagnie-wim-moons-1
Wim Moons, een getalenteerde stoffeerder en oude bekende van Paul, maakt banken en sofa’s op maat.
de-compagnie-wim-moons-2
Als toegewijd vakman controleert Wim nauwgezet de kwaliteit van het te gebruiken leer.

De beste oplossing bedenken om aan de wensen van de klanten te voldoen, dat is de uitdaging die De Compagnie aangaat bij elk nieuw avontuur. “Ons doel is het maximum halen uit de portfolio’s en projecten van onze klanten’, zegt Paul met een glimlach. ‘Voor elke opdracht zetten we ons honderd procent in, en we houden zo veel mogelijk rekening met de wensen en noden van onze klanten. We gunnen onszelf de nodige tijd om effectieve oplossingen te vinden en behandelen elk project alsof het voor onszelf zou zijn.”


Minutieus maatwerk bij Madonna in Antwerpen

Na elf jaar bouw- en renovatiewerken heropende het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) in september 2022 zijn deuren voor het publiek. Een iconisch gebouw, een cultcollectie, een gedurfd programma … en een gloednieuw restaurant: het grand Café Madonna, gerund door Jan en Virginie Jacobs. Onder leiding van chef-kok Wesley Debord komen kunst en gastronomie hier samen in gerechten waarin seizoensproducten centraal staan. De inrichting van het restaurant werd via een wedstrijd toegekend aan De Compagnie en het Belgische architectuurbureau Verbraeken x Biset. Een echte palmboom en een twintigtal lampen, ontworpen door de architecten, fleuren de ruimte op. De lampen hebben een bronzen afwerking en vuurvaste franjes.

compagnie-project-madonna-medium
Het restaurant Madonna, gevestigd in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) in Antwerpen.

Na zes weken intensief zoeken ging Paul een partnership aan met een Belgische ambachtsman en een familiebedrijf dat garen produceert in Italië. Het resultaat is ‘Trevira CS’, een collectie brandvertragende stoffen die voldoen aan de internationale normen voor brandveiligheid. De ronde banken zijn bekleed met een beige hoes uit één stuk, het resultaat van minutieus werk. Op de banken liggen kussens van Nobilis en zimmer + rohde. De kuipzitjes van Moroso zijn bekleed met Italiaans fluweel dat onderhoudsvriendelijk is – absoluut noodzakelijk in een restaurant. De voilegordijnen dienen als decoratie, maar ook als afscheiding om de privacy van de gasten te garanderen. De ronde tafels en de bar zijn uitgevoerd in Nero Marquina, een zwart marmer.