Belgische kunstenaar Edith Dekyndt schittert in de Bourse de Commerce in Parijs

Edith Dekyndt, een Belgische kunstenares, laat haar werken zien in de 24 ronde vitrines van het historische gebouw van de Bourse de Commerce in Parijs, waar de Pinault Collectie wordt tentoongesteld. Haar kunstwerken zijn geïnspireerd op het verloop van de tijd en de poëzie van slijtage. Ze gebruikt vervagende stoffen en draden om de betekenis van hedendaagse kunst te onthullen.

Tot en met 31 december van dit jaar staat de tentoonstelling “De Oorsprong van Dingen” in het teken van de Belgische kunstenares Edith Dekyndt. Zij heeft de 24 vitrines van de doorgang van de Bourse de Commerce in Parijs ingenomen, een gerestaureerd gebouw ontworpen door de Japanse architect Tadao Ando en de Franse bureaus Niney et Marca Architectes en Pierre-Antoine Gatier.


IDEAT: Hoe kwam u op het idee voor deze installatie?

Edith Dekyndt: Ik heb gekeken naar de geschiedenis van de Parijse wijk Les Halles en naar de betekenis van deze vitrines die in de 19e eeuw werden gemaakt, toen het maken van glas geïndustrialiseerd werd en er grote stukken van gemaakt konden worden. Vroeger bevond de Bourse zich op de graanmarkt, naast Les Halles, die heel populair waren. Voordat er vuilnisophalers waren, waren het de chiffonniers die het afval verzamelden, zij behoorden tot de armste sociale klasse.

Van daaruit heb ik een verband gelegd tussen deze situatie en het idee van “afval“, wat altijd een centrale rol heeft gespeeld in mijn denken. De Bourse de Commerce werd gebouwd tijdens het kolonisatieproces, zowel van mensen als van dingen, zoals te zien is in de grote muurschildering van het gebouw. Elke vitrine weerspiegelt de commercialisering van de wereld die toen begon en die vandaag de dag nog steeds doorgaat, met de bekende gevolgen. Ik heb ervoor gekozen om objecten te tonen die zich gedurende 30 of 40 jaar hebben opgestapeld, en die ergens tussen ready-made en artefact in zitten. Ze zijn in de vitrines geplaatst als stillevens, maar ik geef de voorkeur aan de Engelse term “still life”, die verwijst naar objecten die “langzaam” bestaan.

IDEAT: Wat is uw denkwijze?

ED: Mijn werk onderzoekt objecten die zich in verschillende stadia van hun proces bevinden, materialen afkomstig uit de hele wereld waarvan we niet altijd weten waar ze vandaan komen, soms dubieus in hun dagelijks gebruik. Deze objecten bevinden zich altijd in een soort tussenfase tussen vervuiling en verheffing. Het zijn gevallen, weggegooide, opgeraapte, gevonden en herwonnen objecten.

Ze zijn gemaakt van allerlei soorten materiaal: dierlijk, organisch, mineraal, of met een nadruk op flexibele materialen. De verbinding tussen deze objecten leidt tot vragen over wat verhandelbaar is, wat consumabel is en wat niet. In deze tentoonstelling toon ik de videokunst “Ombre indigène”, gemaakt in 2013 op het eiland Martinique, waarin een vlag van haar wordt getoond die recent viraal is gegaan als symbool van het opstand van vrouwen in Iran.

IDEAT: Wat zijn uw andere projecten voor dit jaar?

ED: Deze lente ben ik in Lecce, in het zuiden van Italië, om mee te werken bij een ​​museum voor hedendaagse kunst en in september zal ik een gloednieuw project presenteren bij galerie Greta Meert in Brussel.

> « L’origine des choses » : bij de Bourse de Commerce – Pinault Collection, 2, rue Viarmes, 75001 Parijs (FR), nog tot 31 décembre. Pinaultcollection.com