Zuiver’s visie op groen design: vijf vragen aan Creative Director Caroline van Velze

Het Nederlandse merk Zuiver, bekend om zijn eigentijdse meubelen, verlichting en woonaccessoires, neemt een voortrekkersrol in de transitie naar groenere productieprocessen, al schreeuwt het bedrijf dit zelf liever niet van de daken. Caroline van Velze, medeoprichtster en creatief directeur, deelt inzichten over deze groene reis.

IDEAT: Als medeoprichtster en creatief directeur van Zuiver speel je een cruciale rol in het vormgeven van het ethos en de collecties van het bedrijf. Met de lancering van producten zoals The Ocean Chair, gemaakt van 100% oceaanplastic, lijkt de toewijding van Zuiver aan duurzaamheid tastbaarder dan ooit. Kun je ons meenemen op de reis die heeft geleid tot deze bewuste keuzes en de inspiratie achter deze innovatieve materialen?

Caroline van Velze: “Enerzijds moeten we als meubelproducent voldoen aan een groeiende regelgeving. Anderzijds kwam de inspiratie voort uit de persoonlijke wens om een duurzame toekomst te bouwen voor mijn drie kinderen. Een aantal jaar geleden kwam het duurzaamheidsvraagstuk dan ook bovenaan onze agenda te staan. We hebben op dat moment een nulmeting uitgevoerd op onze productontwikkeling en volgen sindsdien de daaruit voortvloeiende adviezen op.”

“We proberen onze ecologische voetafdruk bij het ontwerpen zo klein mogelijk te houden, en The Ocean Chair is hier een mooi voorbeeld van. Deze stoel met een zitting vervaardigd uit plastic verzameld op stranden en langs rivieroevers komt voort uit een samenwerking met studio APE. Met dit meubelstuk willen we het bewustzijn vergroten rondom plasticvervuiling en laten zien hoe design bij kan dragen aan een circulaire economie.”

zuiver-the-ocean-chair-medium
The Ocean Chair, FOTO: Zuiver

Hoe ziet het proces van het integreren van duurzame praktijken in jullie ontwerp- en productieprocessen eruit? Kun je specifieke uitdagingen en successen delen die jullie hebben ervaren bij het heroverwegen van traditionele materialen ten gunste van meer ecologisch verantwoorde alternatieven?

CVZ: “Een van de grootste uitdagingen is om de enorme hoeveelheid regelgeving in het bedrijf te implementeren, dit gaat niet zomaar van de ene op de andere dag. Daarom ben ik er ook geen voorstander van om als bedrijf te verkondigen dat we er al helemaal zijn. Wél proberen we de juiste keuzes te maken bij alles wat we doen.”

“The Ocean Chair groeide uit tot een succes maar vergde wel zo’n twee à drie jaar ontwikkeling. Het werken met door de oceaan aangetast plastic was een complex proces en ook de kostprijs die met die complexiteit gepaard gaat vormt een uitdaging.”

“Verder zijn we actief bezig met het verbeteren van onze verpakkingen, in samenwerking met verschillende leveranciers. Zo willen we overstappen van piepschuim naar gerecycled papier of karton. De inspanningen om zowel onze materialen als onze verpakkingen duurzamer te maken, vormen een belangrijk onderdeel van ons streven naar duurzaamheid. Het is een uitdagend maar bevredigend proces om hier samen met onze leveranciers aan te werken.”

Het concept van ‘ontwerpen voor de toekomst’ ligt duidelijk dicht bij je hart, zowel professioneel als persoonlijk. Hoe zorgt Zuiver ervoor dat dit ethos wordt weerspiegeld in elke fase van het ontwerp- en productieproces, en hoe wordt dit ontvangen door jullie klanten en de bredere gemeenschap?

CVZ: “We nemen de toekomst altijd in overweging bij ons ontwerpproces, strevend naar tijdloos design dat esthetisch aantrekkelijk, functioneel en duurzaam is. Door de levensduur van onze producten te verlengen, verminderen we ook de milieu-impact hiervan. Daarnaast verkennen we diverse materialen, zoals handgeweven PET-garen voor het Checker vloerkleed, een kunststof gemaakt uit overgebleven koffiepulp voor de Albert Kuip Coffee stoel en gerecycled LDPE voor de Bloom in- en outdoor fauteuils.”

zuiver-checker-vloerkleed-medium
Checker vloerkleed, FOTO: Zuiver
zuiver-albert-kuip-coffee-stoel-medium
Albert Kuip Coffee stoel, FOTO: Zuiver

“We merken dat consumenten zich steeds meer bewust worden van duurzaamheidskwesties en kritischer worden over hun aankopen. Wanneer ze de keuze hebben, neigen ze naar duurzamere opties. Er blijft echter een grote groep consumenten voor wie dit minder uitmaakt. Toch is het bemoedigend te zien dat de nieuwe generaties, zoals mijn kinderen, al op jonge leeftijd meer bewust zijn over deze thema’s dan ik vroeger was. Ze vragen naar de herkomst van producten, de landen waar ze gemaakt worden en de materialen die gebruikt worden. Deze groeiende bewustwording onder consumenten leidt op zijn beurt tot een toenemende vraag naar duurzame producten.”

Met het ambitieuze doel voor 2030 om het gebruik van niet-hernieuwbare materialen significant te verminderen, lijkt Zuiver voorbereid om een leidende rol te spelen in de toekomst van duurzaam meubeldesign. Hoe ziet Zuiver’s routekaart naar deze toekomst eruit, en welke stappen worden er genomen om deze visie te realiseren?

CVZ: “We hebben een duidelijke routekaart met concrete stappen en doelen. Het minimaliseren van onze ecologische voetafdruk is een ambitieuze missie, maar we zijn vastbesloten om hieraan te voldoen. We hebben de eerste stappen reeds gezet. Naast het ontwikkelen van duurzame collecties, hebben we geïnvesteerd in een energieneutraal kantoorgebouw met elektrische laadpalen. Deze initiatieven tonen onze toewijding aan verandering, zowel intern binnen het bedrijf als extern door het onderzoeken van mogelijkheden onze producten te verbeteren.” 

“Interessant is dat we een groep hebben gevormd met andere interieurmerken omdat we allemaal in hetzelfde duurzaamheidsschuitje zitten. We organiseren regelmatig een bijeenkomst om ervaringen te delen en nodigen experts uit om kennis over regelgeving te delen. Dit initiatief helpt om onze krachten te bundelen en samen te werken aan gemeenschappelijke doelen om onze impact op het milieu te verminderen.”

Duurzaamheid gaat niet alleen over materialen en productie, maar ook over een gedeelde verantwoordelijkheid en ethische praktijken door de hele toeleveringsketen. Hoe waarborgt Zuiver deze waarden in samenwerking met jullie wereldwijde partners, en hoe dragen deze partnerschappen bij aan jullie algemene missie van duurzaamheid?

CVZ: “Onze leveranciers, verspreid over de hele wereld, zijn op verschillende niveaus in staat hun productieprocessen aan te passen, omdat zij ook vooruitgang boeken in duurzaam produceren, mede dankzij de vragen die meubelproducenten rondom duurzaamheid stellen. Dit is een groot en complex onderwerp, dat verder gaat dan alleen het productieproces en ook betrekking heeft op regelgeving, zoals de EUTR-regelgeving (European Union Timber Regulation), die vereist dat we precies weten waar en door wie het hout dat wij gebruiken is gekapt. Als onze leveranciers deze informatie niet kunnen verschaffen, dan kopen wij het hout simpelweg niet. Dit houdt ons scherp en bevordert een sterke samenwerking en communicatie met onze leveranciers.”

zuiver-bloom-fauteuils-medium
FOTO: Zuiver

“Tenslotte zijn we niet alleen voortdurend bezig met het verifiëren van de benodigde certificaten voor elk land, productgroep en materiaalsoort, maar ook met de andere kant van het vraagstuk, onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Duurzaamheid en ethiek staan bij ons hoog in het vaandel, wat betekent dat we ook strikt toezien op de naleving van onze gedragscode. Deze code behandelt belangrijke sociale aspecten, zoals het waarborgen van minimumlonen, het verbieden van kinderarbeid, en zorgen voor goede werkomstandigheden voor iedereen. Dit alles vormt een essentieel onderdeel van onze bedrijfsfilosofie en onze samenwerking met leveranciers, waarbij we streven naar een verantwoordelijke en duurzame productieketen.”

Gerelateerde thema's