Hebbedingen van Merchery

Zowat elk bedrijf geeft geschenken aan zijn klanten of werknemers. Het is een wereldwijde, wijdvertakte markt die enkele miljarden euro‘s waard is. Met Merchery willen de Belgen Simon Polet en Benoit Fortpied kwaliteit, esthetiek en duurzaamheid combineren, wars van stijlloze pennen en goedkope USB-sticks.

Simon Polet en Benoit Fortpied (30) kennen elkaar al sinds hun tienerjaren. Ze gingen naar dezelfde middelbare school in Namen en studeerden samen aan de Louvain School of Management. Benoit begon zijn carrière bij het audit- en consultancybedrijf Deloitte en ging daarna aan de slag als chef operationele strategie bij Deliveroo. Vandaag is hij het analytische, financiële en operationele brein van Merchery, een bedrijf dat hij samen met Simon heeft opgericht. Simon werkte voor Base Design, een brandingbureau in Brussel en daarbuiten (zie ook p. 206), en is nu verantwoordelijk voor de producten, marketing en verkoop. ‘We wilden altijd al samen een bedrijf oprichten. Aan de unief waren we van plan om iets groots te doen dat de wereld zou veranderen,’ herinnert Simon zich. Na enkele jaren denkwerk voor een revolutionair idee, lanceerden ze in 2018 een merk van waterflessen, Drink Big. Het doel van hun side project was om een enigszins onaantrekkelijk object trendy te maken. Ze verkochten hun waterflessen op Instagram en via winkels in Brussel (Bellerose), Antwerpen en Namen. Ze gingen ook een partnerschap aan met de Belgische stichting KickCancer van Delphine Heenen, dat zich inzet om kinderen van kanker te genezen.

Simon Polet & Benoit Fortpied
Hierboven Benoit Fortpied en Simon Polet, bij Merchery in Brussel, niet ver van de Fernand Cocq-wijk, die volop aan het veranderen is. In hun showroom kunnen de teams vooral nieuwe producten ontdekken. Foto: Robin De Nys

‘Op een dag vroeg een bedrijf ons om 50 flessen te personaliseren met hun logo. We hebben toen een tabblad personalisatie toegevoegd op de website van Drink Big en zo is Merchery geboren. Want al die bedrijven die geschenken geven aan hun klanten, partners en werknemers, willen je het gevoel geven dat je voor hen telt ‘, zegt Simon. ‘Maar de objecten zijn over het algemeen niet zo esthetisch. We herinneren ons nog goed hoe onze ouders thuiskwamen met de zoveelste USB-stick die na twee weken al stuk was. Daarom wilden we het idee van Drink Big uitbreiden naar andere producten: een mooi notitieboekje, een Opinel-mes en textielproducten die mensen willen bewaren.’

Duurzame verleiding

Eind 2019 zeggen Simon en Benoit hun baan op om in april 2020 Merchery te lanceren.‘We hebben met z‘n twee- en het merk gecreëerd en hebben nu iets meer dan 25 mensen in dienst voor de producten, verkoop, communicatie, techniek, operations en partnerschappen’, legt Simon uit. Covid heeft hen niet per se kwaad gedaan, want bedrij- ven wilden na die moeilijke periode hun teams in de wat- ten leggen. Merchery heeft snel succes geboekt, vooral dankzij de buitenlandse markt. België vertegenwoordigt slechts 10-15% van de bedrijfsomzet. Het bedrijf is aanwezig in zowel Europa als de Verenigde Staten. ‘We hebben zelfs de merchandising gedaan voor een Netflix-serie: ja, dat zijn onze jasjes in Sex Education. Om nog maar te zwijgen van speciale projecten voor grote merken als Dior,’ zegt Simon.

Volgens de bedrijfsmedia heeft Merchery succes door de positionering in twee grote categorieën: geschenken voor intern gebruik (corporate gifts) om het personeel aan te moedigen of te feliciteren, vooral aan het einde van het jaar, en externe geschenken (professionele producten) voor klanten en partners, vooral op beurzen.

Andere opvallende items zijn La Compagnie du Kraft, een Frans kantoorartikelenbedrijf dat plantaardig papier gebruikt; Seegrid, een Nederlands merk van portemonnees; het Duitse Kaffeeform, mokken en bekers gemaakt van koffiedik; en het kwaliteitstextiel van het Deense merk Organic Basics. ‘We hebben ook zeep gemaakt voor de UEFA (Union of European Football Associations) in samenwerking met Les Savonneries Bruxelloises’, zegt Simon.

bords-du-lac-iconic-house
Gepersonaliseerde aluminium waterflessen, gemaakt in Europa voor de gasten van Iconic House, een platform voor hotelreservaties van Belgische oorsprong, opgericht in 2021 door Thibaud Elzière en Robin Michel, dat luxewoningen verhuurt voor privévakanties, professionele seminars en werkplekken op afstand. © MR. TRIPPER, ICONIC HOUSE

Omdat het in hun DNA zit om de dingen goed te doen, is Merchery er bijzonder trots op dat ze het B Corp-label hebben gekregen. De certificering garandeert de naleving van maatschappelijke normen (relatie met de stakeholders), milieunormen (verwarming van gebouwen, leveringen), goed bestuur (salarisverschillen, feedbackbeheer) en transparantie. ‘Het heeft ons anderhalf jaar gekost. Een verdienste die we opdragen aan onze 3 000 klanten!’


Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in IDEAT Benelux n°5 januari-februari 2024 en bewerkt

Gerelateerde thema's