Design Nation, voorheen Biënnale Interieur, vindt plaats op donderdag 19 en vrijdag 20 oktober 2023 in Kortrijk Xpo. Ontmoet exhibition manager: Hannelore Caenepeel.
IDEAT: Wat is er gebeurd sinds de laatste biënnale interieur?
Hannelore Caenepeel: We hebben de tijd genomen om na te denken en te luisteren naar elk aspect van de meubelmarkt (van ontwerp tot productie, distributie en prospectie) om een oplossing te vinden die realistisch, overtuigend en opwindend is voor onze partners. Het resultaat is een volledige B2B-beurs met een verantwoorde, toekomstgerichte visie. Vanwege de coronapandemie moesten we de 2020-editie van de Biënnale Interieur annuleren. De beperktere editie in 2021, ‘Please, have a seat’, kondigde een terugkeer van de beurs aan in 2022, maar de commerciële verwachtingen en de designberoepen waren te veel geëvolueerd om hetzelfde model te herhalen van een beurs die zich niet beperkte tot de professionele wereld, zoals in Milaan, Parijs of Keulen.
Welke veranderingen dreven je ertoe om de beurs te laten evolueren van een cultureel naar een professioneel event?
HC: Vroeger dienden beurzen, merkcatalogi en magazines om nieuwe producten en oplossingen te ontdekken. De laatste jaren, met de opkomst van de digitale technologie, zijn bedrijven zich gaan afvragen of ze moesten blijven investeren in standaardruimtes voor hun activiteiten, en of het bouwen van stands tegen elke prijs, soms met oppervlakken van meer dan 500 m2, zowel economisch als ecologisch verantwoord was. Daarom zijn we teruggekeerd naar de kern: onze merken onder de aandacht brengen, ontmoetingsmogelijkheden met potentiële klanten creëren en kruisbestuiving tussen de verschillende designberoepen stimuleren, van interieurontwerp en materialen tot nieuwe technologieën.
Hoe zal Design Nation eruitzien?
HC: Niet als een klassieke vakbeurs met gang- paden en stands, maar als een scenografische ruimte met een unieke sfeer die de diversiteit van de exposanten en de gezelligheid van het oorspronkelijke evenement eer aandoet (Interieur bracht een honderd- tal merken samen, ten opzichte van enkele duizenden op andere gelijkaardige evenementen, red). Design Nation vraagt de deelnemende merken om de producten voor te stellen die hun universum het beste vertegenwoordigen.
Hoeveel ruimte hebben de merken om te exposeren?
HC: We hebben specifiek gekozen voor drie types, 24, 40 en 80 m2, om ook het aan- tal tentoongestelde producten te beperken. We zeggen tegen de merken: ‘Je hebt geen honderden vierkante meters nodig om aan designprofessionals uit te leggen waar jouw DNA en innovaties over gaan. Laat ze zien wat echt nieuw is’.
IDEAT: Wat met het cultureel erfgoed van de Biënnale Interieur?
HC: Ons programma voor het grote publiek komt niet op een zijspoor te staan. We zet- ten onze samenwerking voort met het Wonder Creativity Festival in het centrum van Kortrijk (op 4 km van Kortrijk Xpo, waar we exposeren). Dit festival gaat van start op de openingsdag van Design Nation en loopt tot 5 november. We stellen ook een deel van ons aanbod voor in het kader van het satellietevenement Eye on Design: een selectie van Design Nation-exposanten die met hun producten rechtstreeks inspelen op de behoeften van particulieren.
Komt er nog steeds een prijs voor de designer van het jaar?
HC: De opvolger van Sep Verboom, winnaar van de prijs in 2020, en Vincent Van Duysen, winnaar van Designer van het jaar tijdens de 25e editie van Interieur, is designer Julien Renault.