Het huis van de voorzitter van Carl Hansen & Søn is ook te vinden aan de oostkant van het eiland Fionie – de geboorteplaats van de Deense sprookjesschrijver Hans Christian Andersen. Hellerup Manor, een neoklassieke juweeltje werd in 1670 gebouwd in barokstijl en vervolgens meerdere keren gerenoveerd en uitgebreid, vooral in 1770, toen de oorspronkelijke toren werd verwijderd om plaats te maken voor een interne trap.
Hellerup Manor ontleent zijn naam aan het kleine dorp dat het landgoed tot ongeveer 1500 omringde. Het dorp is verdwenen en het enige dat vandaag de dag nog over is, is de prachtige, typische kerk van Hellerup, gebouwd rond 1200 en met de Romeinse funderingen nog intact. De kerk staat zo dicht bij het landhuis dat je zou kunnen denken dat de twee gebouwen met elkaar verbonden waren, wat het geval was tot 1960, toen de toenmalige eigenaar de kerk schonk aan de Deense staat. Vandaag de dag is de parochie een krachtige herinnering aan de nauwe banden tussen kerk en adel in de middeleeuwen. De ramen op het westen van het landhuis Hellerup bieden een adembenemend uitzicht…
Een historisch pand omgeven door tuinen
In 2002 werd Knud Erik Hansen, CEO van Carl Hansen & Søn, die de derde generatie van het familiebedrijf vertegenwoordigt, de nieuwe eigenaar van dit landhuis. Hij nam de taak op zich om het huis met zijn legendarische verleden te behouden voor toekomstige generaties.
Het landhuis zelf is een L-vormig gebouw omringd door een gracht en bijna 30.000 m2 weelderige tuinen. Eeuwenlang was het de thuisbasis van verschillende vooraanstaande Deense adellijke families.
Van de eigenaar van uitgever Carl Hansen & Søn
Knud Erik Hansens eerste ontmoeting met dit gebouw was liefde op het eerste gezicht, ondanks de slechte staat waarin het landhuis verkeerde toen hij het herontdekte.
Het huis moest ingrijpend worden gerenoveerd, wat werd uitgevoerd door de architecten van het curatorschap om ervoor te zorgen dat de status van het pand als monument werd gerespecteerd. In Denemarken is het Deense Agentschap voor Cultuur verantwoordelijk voor het behoud van gebouwen van architectonisch, cultureel en historisch belang, dus de aankoop, innovatie en renovatie van een historisch huis is onderworpen aan aanzienlijke beperkingen.
“Voor een dergelijke renovatie is een architect nodig die gespecialiseerd is in conservatie“, legt Knud Erik Hansen uit, zelf de bewaker van een designerfgoed. Vandaag de dag komt de neoklassieke eenvoud van de buitenkant van Hellerup Manor tot uitdrukking in de witgepleisterde muren, het rode pannendak en de originele ramen, duidelijk gedefinieerd en symmetrisch geplaatst. Binnen in de metersdikke muren vind je witgelakte houten lambrisering, stucplafonds en brede vloeren. Een prachtige mix van typisch Scandinavische en Europese stijlen.
Knud Erik Hansen betrok dit historische gebouw met zijn vrouw en hun twee kinderen. Sindsdien is de tijd onder de brug doorgegaan en hebben de kinderen het huis verlaten, maar twee viervoetige bewoners – een labrador en een Duitse herder – blijven hen gezelschap houden!
Klassiekers en moderne ontwerpen in een uitzonderlijk huis
Voor Knud Erik Hansen is de 1.600 m2 leefruimte in zijn landhuis een droom. Het biedt niet alleen de setting voor het gezinsleven, maar vormt ook een unieke achtergrond voor veel van de meubels van Carl Hansen en Søn en Rud. Rasmussen. Carl Hansen & Søn heeft Rud. Rasmussen – de oudste Deense meubelfabrikant uit 1869 – in 2011 overgenomen. Beide bedrijven hebben een lange traditie in het produceren van meubelen van hoge kwaliteit en de Rud. Rasmussen collectie is een natuurlijke aanvulling op het assortiment moderne designklassiekers van Carl Hansen & Søn.
Zoals je zou verwachten, vind je in Hellerup alle klassieke ontwerpen van Hans J. Wegner, maar ook stukken van Ole Wanscher, Kaare Klint, Mogens Lassen, Poul Kjærholm en Frits Henningsen: werken die allemaal hun eigen verhaal vertellen, in sommige gevallen al drie generaties lang.
Naast deze cultstukken zijn er ook recentere stukken die de samenwerking van Carl Hansen and Søn met moderne designvisionairs zoals de Deense ontwerpers Strand & Hvass, Thomas Bo Kastholm en de Japanse architect Tadao Ando benadrukken.
De vele meubels die over de hele wereld worden verkocht, gaan vergezeld van verschillende prototypen, waarvan vele het resultaat zijn van een nauwe samenwerking tussen Knud Erik Hansens vader, Holger Hansen, en meubelontwerper Hans J. Wegner. Verrassing: het landhuis herbergt ook meubelstukken die niet in productie zijn en dus al generaties lang in de familie zijn!
Het antiek, de kunstwerken en curiosa die Knud Erik Hansen mee naar huis nam tijdens zijn 21 jaar bij de Deense rederij East Asiatic Company (waaronder 14 jaar in Zuid-Afrika, Singapore, China en Hong Kong) vullen het interieur prachtig aan en geven het huis een heel persoonlijk karakter.
Een huis van 1600 m2… op menselijke schaal
De achttiende-eeuwse woonkamers, met afwisselend Engelse rode, groene en okerkleurige muren, zijn zowel functioneel als comfortabel, met banken, leeshoeken en eethoeken.
Voor Knud Erik Hansen is het altijd belangrijk geweest om een intieme en gastvrije sfeer te creëren. Een taak die wordt vergemakkelijkt door de gematigde menselijke schaal van het pand en de relatief lage plafonds van zijn kamers. Hoewel het enorme oppervlak is verdeeld over bijna 40 kamers, straalt het een warme en gastvrije sfeer uit.
Privacy en ruimte voor de gasten van het landhuis
Ondanks de immense omvang (en niet te vergeten de negen slaapkamers toen Knud Erik Hansen het kocht!) had Hellerup Manor… slechts één badkamer. Sindsdien zijn er vijf badkamers bijgekomen, die de functionaliteit hebben verbeterd en gasten hebben uitgenodigd.
Tijdens de laatste renovatie, tien jaar geleden, werd er een 500 vierkante meter grote lounge en gastenkamer op zolder gebouwd. De sfeer onder de rustieke, balkenplafond van Pommers grenen is zowel gastvrij als informeel. Dit wordt nog versterkt door de nieuwe lange, brede vloerdelen, schuine wanden en het hoge balkenplafond. De ruimte, die een open werkkamer en verschillende meubelopstellingen omvat, heeft ook vier enorme open haarden die als witte sculpturen in het midden van de kamers staan.
Naast de nadruk die wordt gelegd op de huiselijke sfeer in het hele landhuis, is er een natuurlijke scheiding aangebracht tussen de privévertrekken en de vertrekken die voor zakelijke doeleinden worden gebruikt. Het privégedeelte omvat een open keuken op de begane grond, met directe toegang tot de tuin. Net als de nieuw gecreëerde zolder is de keuken een favoriete plek, niet in de laatste plaats omdat de hond er vrij in en uit kan lopen. Hij hoeft alleen maar een bruggetje over de gracht over te steken…